Sajak Nukilan Aku...

KERANA NAFSUMU

Kerana nafsumu

Mengatasi batas keimanan

Tanpa rasa jijik seganmalu

Pada Tuhanmu

Zina yang haram kau bolosi.

Kerana nafsumu

Akhirnya mencerna benih haram.

Kerana tiada yang mahu

Menanggungjawabnya

Engkau tegar membunuh

Zuriat dari rahimmu sendiri

Dengan masih bersisa darah dari badanmu

Bebas engkau mencampakkannya

Asalkan tiada mata yang melihat

Perbuatan kutukmu itu

Sememang engkau terlupa akan diri-Nya

Maha Mengetahui akan segalanya.

Kerana nafsumu

Langsung kau biarkan ia

Dimamah rakus binatang buas

Dikerumuni sesemut dan lelalat

Bagaikan sampah busuk

Bagaikan bangkai tiada bernyawa.

Tanpa kau ketahui bahawa

Di kemudian hari nanti

Dirinya datang menuntut nyawamu.

BUNGA SUNTI

Katanya…

Aku ibarat

Bunga sunti

Yang masih mencari arah matahari

Yang mahu disirami kasih sayang

Yang mahu dibajai ilmu berguna

Untukku

Tumbuh subur membesar

Harum kembang mewangi.

Katanya…

Aku ibarat

Bunga sunti

Yang masih tidak tahu

Melindungi diri

Walaupun aku penuh berduri

Mestilah aku berhati-hati

Kerana aku

Menjadi perhatian dimata

Si kumbang hitam

Yang penuh tipu muslihatnya

Katanya lagi..

Hidup bunga sunti

Masih jauh dalam perjalanan

Masih penuh jalan berliku

Tidak akan sentiasanya senang

Tidak akan selalunya payah

Janganlah tewas kepada keadaan

Pilihlah baja yang sesuai

Andai dirimu tidak mahu

Menjadi bunga sunti

Yang terbuang layu

Dicemuh masyarakat.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kuatkan Hatiku Ya Allah..

Sejenak bersama penyair Leo A.W.S.

Mak We koiii..